تشخیص اینکه کدام دوربین با کدام لنز در چه محلی استفاده شود بهتر است به عهده نصاب باشد و مطالب فوق شما را در کیفیت سنجی دوربین مداربسته یاری میرساند.

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته کالایی امنیتی میباشد و استفاده از آن برای هر مکانی ضرورت دارد. کار این دوربین و سیستمهای متصل به آن این است که به صورت شبانه روزی از محل هدفگیری شده فیلمبرداری میکند و در صورت وقوع هرگونه جرم و جنایت در محل هدف کلیه وقایع را ثبت و ضبط مینماید. به لحاظ ظاهری نیز وجود این دوربین در محل دید و به دور از دسترس باعث کاهش و پیشگیری از وقوع جرم میشود.

انواع دوربین مداربسته

دوربین های مداربسته به لحاظ محل نصب به دو دسته “بولت” (Bullet)  و “دام”(Dome) تقسیم میشوند.دوربین دام          دوربین بولت

همانطور که در تصویر واضح است دوربین های دام دوربین هایی هستند که سطح تماس آنها با محل نصب افقی میباشد (مثلا سقف)و دوربین های بولت عمودی (مثلا دیوار).

دوربین های صنعتی یا باکس (Box)

دوربینهایی از نوع بولت هستند که قابلیت انجام تنظیمات خاصی را دارند و ویژگی ظاهری آنها این است که فاقد لتز میباشند و لنز آنها بر اساس نیاز به صورت جداگانه خریداری میشود.

دوربین های وریفوکال (Varifocal)
دوربین هایی هستند که لنزهایی با قابلیت تنظیم دارند.(فاصله کانونی لنز آنها متغیر است)

ظاهر آنها با دوربینهای لنز ثابت تفاوتی ندارد و صرفا کنار لنز آنها یک پیچ برای تنظیم لنز وجود دارد.

دوربین های آی پی (IP)

این دوربین ها قابلیت اتصال به شبکه را دارا میباشند. برای اتصال به شبکه یا از کابل “Lan” استفاده میکنند و یا از شبکه بیسیم.

نکته 1 یک دوربین میتواند همزمان هم “آی پی” باشد ،  هم  “وریفوکال” و هم دام و هم قابیلیت دید در شب داشته باشد یعنی “آی آر”.

سی سی دی (CCD)

مهمترین جزء هر دوربین مداربسته CCD   آن میباشد.CCD  نام آی سی مدار الکترونیکی دوربین مداربسته است که بر اساس نوع و ابعاد این آی سی ابعاد تصویر خروجی دوربین مداربسته مشخص میگردد.

انواع سی سی دی

دو شرکت سازنده CCD در بازار ایران شهرت بسیار دارند. شرکت سونی و شرکت شارپ که کیفیت CCD شرکت سونی از شارپ بالاتر و طبیعتا قیمت دوربین دارای این CCD بیشتر است.

ابعاد این قطعه نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. طول قطر قطعه CCD را بر اساس اینچ ، به عنوان اندازه CCD  معرفی میکنند که بزرگترین آن 1/3 (یک سوم )اینچ است و کوچکتر از آن 1/4 اینچ .

پس با اطلاعات فوق این مشخصه نزد مشتری به صورتهای زیر معرفی میشود :

«CCD دوربین حاضر سونی 1/3 (یا سونی1/4 یا  شارپ 1/3 یا  شارپ 1/4 ) است.»

رزولوشن یا کیفیت تصویر (Resolution)

کیفیت تصویر دوربین مداربسته بر اساس پارامتر خط افقی(TV Line)  که به اختصار TVL نوشته میشود سنجیده میشود.

لوکس نوری

میزان حساسیت دوربین به تغییر ناگهانی نور را لوکس نوری میگویند. لوکس نوری با عددی بین صفر و یک سنجیده میشود که این عدد هرچه به صفر نزدیکتر باشد نشاندهنده حساسیت کمتر ، یعنی دوربین بهتر است.

دی وی آر (DVR)

دی وی آر دستگاهی است که تصویر دوربین های مداربسته مورد استفاده در یک محل به آن منتقل میشوند و روی دیسک سخت (Hard Disc)  داخل آن زخیره میگردند.

هر “دی وی آر” قابلیت ضبط تعداد محدودی دوربین را دارد. بر این اساس DVR ها چهار نوع هستند .

DVR چهار کانال (قابلیت اتصال و ضبط 4 دوربین) ، هشت کانال ، شانزده کانال و سی و دو کانال.

میزان پشتیبانی از دیسک سخت (Hard Disc)  هر DVR بر اساس تعداد کانالهای دوربین تنظیم میشود که معمولا این عدد برای DVR های چهار کانال 2 ترابایت میباشد.

مهمترین قسمت هر DVR بعد از تعداد کانالها  کیفیت تصویر و تعداد زخیره سازی فریم در ثانیه میباشد که تعیین کننده کیفیت و قیمت آن میباشد. این پارامتر با ظرفیت پردازش “آی سی” های استفاده شده در مدار هر کانال ارتباط دارد. هر کانال DVR بر اساس ظرفیت آی سی میتواند D1 و یا CIF باشد.

کانالهای D1 نسبت به CIF دارای کیفیت تصویر بسیار بالاتر و سرعت زخیره سازی تمام وقت (Real Time) میباشند و طبیعتا قیمت آنها نیز بالاتر است.

نکته 4 سنجش D1 بودن یا CIF بودن دستگاه DVR به هیچ وجه از ظاهر دستگاه امکان پذیر نیست چرا که جعبه و بدنه و کاتالوگ (و حتی بعضا فاکتور) دستگاهها کاملا مشابه یکدیگر هستند. پس از اعتماد به فروشنده تنها راه شناسایی آن  عدد ظرفیت “آی سی” است که روی مدار الکترونیکی داخل دستگاه هک شده است و میتوانید آنرا مشاهده کنید.

پس از D1 یا CIF بودن مسئله تعداد کانال صوتی از اهمیت بالایی برخوردار است. درست مانند تعداد کانال تصویر هر DVR قابلیت ضبط تعدادی خطوط صدا را نیز دارا میباشد. این عدد جدا از تعداد کانال دوربینها و بعد از آن مطرح میشود.(به عنوان مثال : DVR چهار کانال دو صدا)

و در آخر خروجی های یک DVR  بسیار حائز اهمیت میباشند و بهترین DVRها آنهایی هستند که تمامی خروجی ها مانند : LAN , USB , VGA , 3G را داشته باشند.(که به خاطر شرایط رقابت عمدتا دارند)

کارت کپچر

کارت کپچر که به کارت DVR نیز معروف است در واقع همان کار DVR را انجام میدهد با این تفاوت که در کامپیوتر قرار میگیرد و از مابقی سیستم های آن تاثیر میپذیرد.

لنز

در مورد لنزها مهمتریم مسائل ابعاد لنز و فاصله کانونی آن میباشند که طول میدان دید را مشخص میکنند.

همانطور که قبلا اشاره کردیم دوربین های صنعتی یا باکس بر خلاف سایر دوربین ها فاقد لنز میباشند . برای این دوربین ها از لنزهای مجزا و مخصوص استفاده میشود. این لنزها بر دو نوعند.

لنز ثابت یا فیکس (تصویر سمت راست) و لنز متغیر یا اتوآیریز”Auto IRIZ” (تصویر سمت چپ)

همانطور که از نامشان واضح است لنزهای فیکس دارای فاصله کانونی ثابتی میباشند و لنزهای اتوآیریز دارای فاصله کانونی قابل تنظیم.

تشخیص اینکه کدام دوربین با کدام لنز در چه محلی استفاده شود بهتر است به عهده کارشناسان نصب باشد و مطالب فوق شما را در کیفیت سنجی دوربین مداربسته یاری میرساند.

درباره امنیت کالا

امنیت کالا فروشگاهی میباشد که سعی در مکانیزه کردن سیستم سفارشات و سهولت در ارائه بهترین و باکیفیت ترین خدمات و محصولات میباشد

Leave a Reply

اولین نفری باشید که نظر می دهید!

اطلاع از

گفتگو

لطفا قبل از ثبت سفارش ، جهت هماهنگی موجودی کالا با بخش فروش تماس بفرمایید رد کردن